Odchudzanie po ciazy – Rozprawiamy sie z mitami



Czy to prawda, że im mniej się je, tym szybciej po porodzie wraca się do formy. Jeśli nie, to dlaczego?

To nie prawda. Nie należy schodzić z energetycznością diety poniżej podstawowej przemiany materii, ponieważ spowalnia to metabolizm i w efekcie organizm nie będzie redukował zapasowej tkanki tłuszczowej tylko ja oszczędzał, a w zamian będzie niszczył mięśnie. Sprawi to, że może na wadze nam kilku kilogramów ubędzie, ale ciało straci na jędrności i nadal będzie otłuszczone. Poza tym taka drastyczna dieta prowadzi do efektu jojo.

Czy to prawda, że gdy się nie karmi piersią, po porodzie można stosować głodówki oczyszczające? Jeśli nie, to dlaczego?

Nie należy stosować głodówek oczyszczających ponieważ można doprowadzić do niedoborów i wycieńczenia. Najlepszym rozwiązaniem jest stosowanie zbilansowanej zdrowej diety bogatej w naturalne produkty, warzywa i owoce. Chude mięso, ryby i nabiał, a także kasza oraz płatki owsiane.

Czy to prawda, że karmienie naturalne (piersią) ułatwia zbicie wagi? Jaka jest norma utraty wagi ciała tygodniowo?

Produkcja pokarmu oraz karmienie wnosi dodatkowy wydatek energetyczny dla kobiety, co może w pewien sposób wspomagać powrót do prawidłowej masy ciała. Bezpieczna dla organizmu redukcja to maks. 1 kg na tydzień.

Czy to prawda, że najzdrowsza dla młodej mamy jest dieta owocowo-warzywna? Jeśli nie, to dlaczego?

Najzdrowsze jest dostarczanie wszystkich składników pokarmowych, jakich organizm potrzebuje, a nie jesteśmy w stanie tego zapewnić jedząc tylko warzywa i owoce. Poza tym zbyt duża ilość cukrów zawartych w owocach powoduje odkładanie tkanki tłuszczowej.

Czy to prawda, że woda mineralna w dużych ilościach pomaga schudnąć? Jakiej ilości nie wolno przekraczać?

Woda przede wszystkim jest niezbędna do przebiegu wszystkich przemian biochemicznych zachodzących w naszym organizmie. Wspomaga ona odchudzanie oraz zwiększa uczucie sytości i zmniejsza łaknienie. Oczyszcza także organizm z toksyn i ułatwia trawienie składników pokarmowych. W ciągu doby należy wypijać minimum 2 litry wody a najlepiej 3. Odpowiednia podaż płynów wpływa też korzystnie na jędrność ciała.

Czy to prawda, że śniadanie jest najważniejsze, więc powinno być największe? Jeśli nie, to dlaczego?

Śniadanie jest najważniejsze, jednak nie powinno być największe. Dla przeciętnej kobiety wartość energetyczna każdego posiłku powinna wynosić około 400 kcal, a jeśli chcemy się odchudzać, to 300 kcal – oczywiście każdy posiłek powinien być zbilansowany pod kątem białek, węglowodanów i tłuszczów. Więc te 400 kcal powinno pochodzić z głównych składników pokarmowych ale w odpowiednich proporcjach.

Czy to prawda, że aby schudnąć, trzeba zrezygnować z kolacji? Jeśli nie, to dlaczego?

Nie wolno pomijać żadnego posiłku. Należy spożywać posiłki co 3 – 4 godziny i jeśli idziemy spać o godzinie 24 to na 2 lub 3 godziny przed snem należy zjeść kolację. Jeśli jej nie zjemy to spowolnimy metabolizm i zabierzemy organizmowi materiał potrzebny do regeneracji.

Czy to prawda, że trzeba jeść jak najwięcej błonnika? Jeśli nie, to dlaczego? Jaka jest norma (na kromki i garstki), a co się stanie gdy ją przekroczymy?

Zapotrzebowanie na błonnik mieści się w granicach 20 do 40 gramów na dobę i tyle należy dostarczać. Przekroczenie w znacznym stopniu górnej granicy może zaburzać procesy trawienne oraz wchłanianie niektórych składników pokarmowych takich jak wapń, cynk czy żelazo. Spożywając większe ilości błonnika należy pamiętać o piciu odpowiednich ilości wody – w przeciwnym wypadku może on powodować wzdęcia czy bóle brzucha. Bardzo dobrym źródłem błonnika są orzechy oraz suszone owoce, a także płatki owsiane, kasze i owoce takie jak porzeczki czy truskawki. Jako uzupełnienie można także dodawać do posiłków otręby pszenne, jednak nie więcej niż 2 – 3 łyżki na dobę.

Czy to prawda, że  odpowiednia dieta pomoże ujędrnić ciało i wygładzi skórę? Co jeść, żeby szybciej wrócić do formy?

To prawda. Wszystkie pokarmy, które spożywamy, oddziałują na całe nasze ciało. Na skórę bardzo dobrze działają orzechy oraz nasiona, a także kolorowe warzywa bogate w przeciwutleniacze. Spożycie odpowiednich ilości wody natomiast ujędrni ciało i wygładzi skórę. Warto też zadbać o odpowiednie spożycie naturalnych olejów roślinnych takich jak oliwa z oliwek czy olej z pestek winogron.

Czy to prawda, że po ciąży chudnie się wolniej, bo pod wpływem hormonów zwalnia metabolizm? Na czym polega ten mechanizm?

Nie jest to prawidłowość. Dużo zależy od tego jak wygląda odżywianie oraz aktywność w ciąży oraz i od tego czy kontroluje się przyrost masy ciała. Jeśli w trakcie trwania ciąży dbamy o regularne umiarkowane ćwiczenia, a także o zbilansowane posiłki, bogate w warzywa i wysokiej wartości białko, to powrót do masy ciała z przed ciąży nie powinien stanowić problemu. Należy pamiętać, że każda kobieta wymaga indywidualnego planu żywieniowego oraz ćwiczeń dopasowanych do jej możliwości, dlatego warto zwrócić się do specjalisty.

dr n. med. Anna Lewitt

Podziel się:

Germitox

Zamów dzisiaj i otrzymaj darmową wysyłkę i gwarancję satysfakcji.

50% Tylko dziś!

Be the first to comment on "Odchudzanie po ciazy – Rozprawiamy sie z mitami"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*